ferie på Læsø
Fredag den 25. juni 2010
Ferien til  Læsø starter fredag den 25, juni hos Mica & Bjarne i Sønderby, hvor den lille gule skal holde ferie i laden mens vi pakkede merseren ( feriebilen) og turen gik mod Sjællands Odde - Bjarne have forberedt en super lækker frokostkurv - ferien  startede rigtig godt.

Vi lagde til i Ebeltoft havn kl. 14.50 og så var det videre ad den Jyske motorvej mod Ålborg hvor vi blev indlogeret på hotel Prinsen - Jomfru Ane Gade skulle  opleves. Fik kontakt til vores ferie venner Hansebetterne der skulle støde til fra Harboøre. Vi er i nærheden - vi ses i Prinsensgade - Vi mødtes - ikke et øje var tørt - en hel dejlig lang uge venter forude med de aller bedste ferievenner man kan tænke sig.
Desværre blev oplevelsen på Hotelprinsen ikke den bedste oplevelse - små lausige/ikke særlig rene værelse r- sur betjening ved skranken - meeenn det skulle ikke ødelægge vores ferieforventninger. Vi gik en tur i Jomfru Anegade - kikkede lidt på omgivelserne fandt et hyggeligt sted spiste dejligt Italiensk - hjem til en Irsk Kaffe inden vi gik hver til sit.

Lørdag den 26. juni 2010
Morgenmaden ok - Turen går mod Frederikshavn- vi havde et par timer, der skulle omsættes med lidt handel cafe og vindueskikkeri, masse af glade feriemennesker overalt.
Det blev tid til at komme i kø ved færgen - fantastisk vejr - super overfart - LÆSØ venter forude. Plads i solen på øverste promenadedæk - Øl pommes frittes m.v. 1 1/2 fløj afsted.
GPS'eren blev sat til for at føre os dirrekte til sommerhuset på Grusvejen - efter et kort stop på udlejningskontoret for at få udleveret nøgler.
 Dejlig overraskelse - super lækkert og godt indrettet - VORES hjem en hel uge- fantastisk.
Vi fik os indrettet alle 6 - afholdt byggemøde med kokken -
aftenens menu: Lasagne med salat - dessert citrontærte
Ren råhygge , der var dømt hygge i solen med aviser,ugeblade og lydbøger.
 Efter middagen gik vi en laaaang tur, forbi et fantastisk fredet hus, der lige skulle fotograferes.
hjem til kaffe cognac kl. var blevet 22.00 - HURRA vi kom tidligt i seng
Søndag den 27. juni 2010
Vågnede op til lidt overskyet - men inden morgenmaden, havde solen brændt skyerne af.
Morgenmaden blev indtaget ude - Hanse og Bjarne kørte til havnen - hvad havde de mon nu fundet på - kom hjem med sorte hummere og krabbeklør, hvad med en gryde ? i sommerhusets køkken var der ikke en gryde der kunne rumme en hummer - afsted på jagt .... lånte en af havnens fisker - måtte beholde den så længe vi var på øen. Så blev der gang i kogeriet UHA hvor skulle vi smovse til aften.

Havnen skulle besigtiges - det var søndag - ikke meget liv i kludebutikkerne - så det blev til et par raske traveture langs stranden - Mica kom da også i vandet.

Spiste røgede fjæssinge, fiskefrikadeller på havnen inden turen gik til garnbutikken - købte garn og pinde, der skulle lige fabrikeres lidt hjemmestrik fra Læsø.

Eftermiddagen nød vi i solen - eftermiddagslur - ren råhygge
sluttede dagen af med en hyggelig film på TV
Mandag den 28. juni 2010
Vågnede op til en super - skøn morgen, Hanse & Bjarne kom hjem fra havnen med flere krabbeklør - fladfisk m.m. Morgenmaden indtog vi ude i den dejlige solskinsmorgen.

Der blev gjort klar til en tøsetur, butikkerne var ENDELIG åben, der skulle vendes  og prøves "klude" Besøge Anne Julie's galleri samt hendes lækre tøjafdeling - der blev også indvesteret.
Nåede også at nyde en Caffe Lätte, inden vi tog hjem til grusvejen hvor "drengene" ventede med middagen, der bestod af Kogte - grillede og smørstegte jomfruhummere hertil salat og et godt brød.
Endnu en skøn dag var til ende -
Tirsdag den 29. juni 2010
Solen skinner, morgenmad og planlægning - en ny - dejlig dag venter. Hanse & Bjarne havde tidligt været på havnen - hvad mon der trækker der hver morgen ? fiskerne lander med skøn fangst.
Vi besøgte igen garnhuset - købte ind til endnu et projekt - både Elsebeth & jeg er lidt pjattet med den butik, det blev Bjarne også - han blev forelsket i en gyngehest med Læsøuld - den skulle bare med hjem til Sønderby.

Turen gik derefter til Saltsyderne, hvor der blev studeret sydekar og købt Læsøsalt, drukket øl - hygget i de meget hyggelige omgivelser.

Den gamle kirke i Vesterby, er der kun tårnet tilbage, det er indrettet til wellness - men vejret var for godt til at være indendørs.
Det var bkevet frokosttid - hjem til sild-krabbesalat m.v. Bjarne kan bare det der med MAD.

Eftermiddagen var til fri afbenyttelse - cykeltur, solbadning, strikketøj og lydbøger - ren afslapning.
Bjarne gik i køkkebet og hyggede om spætterne - mens han bagte pandekager til dessert, Hanse klarede kartoflerne - RIGELIG med kartofler, der skulle gerne være til frokosten næste dag - UHM nye kartofler på rugbrød - mayonnaise og rå løg - kan det være bedre.

Det trak op til noget andet vejr - regn/torden - godt der var fodbold i TV -
Torsdag den 1. juli 2010
Dejlig solskins morgen - Efter morgenmaden gik turen til div. gallerier - glaspusteri og andre udstillinger af Læsø kunst. Drukket kaffe på Spegeriet i Byrum.
Afslapning i sommerhuser - Mica & Leif var i vandet, vi andre slappede af med lydbøger - strikketøj og Bjarne hyggede i køkkenet.

Aftensmaden, salat nye kartofler Bjarnes hjemmelavede grillpølser, medbragt fra Sønderby - humus - rester af Pizza - rødvin - RIGELIG med rødvin -
Efter middagen skulle der traves en go tur - den blev ret kort - øen var indvaderet af MYG.

Fredag den 2. juli 2010
Solskin - morgenmad igen udendørs - de sidste oplevelser i år skal udleves - der skal pakkes, hygges o.s.v.
Vi havde bestilt bord på det hyggelige hotel Lyngfeldt i Østerby - Vi skulle da også prøve at spise ude - Så solnedgang over havnen i Østerby - fantastisk smukt.
Lørdag den 3. juli 2010
Hjemrejsedag - Hansebetterne skulle med færgen kl. 8.30 og videre til Frederikshavn mod Göteborg til endnu en uges ferie i det Svenske.
Vi fik pakket bilen - og fåret, vi havde døbt Ellen, blev placeret mellem Mica & jeg på bagsædet. det så sjovt ud - vi er sikre på at modkørende på hjemturen har moret sig over synet.

Vi skulle sejle kl. 9.40 - dejligt sejlvejr - formiddagskaffe med ostemadder, frisk ludt på soldækketNåede en færge i Ebeltoft 1 time før beregnet, nu var det også bare som om vi havde lyst til at komme hjem.

Hjemme igen efter en super,skøn og hyggelig uge sammen med Hansebetterne,Mica og Bjarne.