TUREN GÅR TIL CALIFORNIEN
mandag den 11.januar 2010
Ankom til lufthavnen kl. 0.800 - terminal 2 hvor vi mødtes med Mica & Bjarne - spændt som en bue på hvad de næste 2 uger ville bringe.
Det gik smertefrit gennem indtjekningen - men turen går til USA, det vil sige sikkerhed - så afsted til sikkerhedstjek, det tog sin tid - men uden problemer ( også med mine flyvestrikkepinde)og direkte til gaten - det blev til et hurtigt farvel til Leif & Bjarne og på gensyn om 2 uger.
Vi var nu parate til at slappe af inden afgang - mødte Susanne, som jeg kender gennem mine syaftener, hun skulle sammen med sin Henrik til Miami.
Tiden gik - og der var tekniske problemer med vores fly - så afgang blev udsat - 1 time efter udsat igen og igen. Kl. 14 fik vi beskeden - ingen afgang - flyafgangen blev aflyst.
Der blev udleveret frokostbilletter og derefter skulle vi ombookes - med anbefaling af Susanne,der ved hvad hun taler om, idet hun har været stewardesse i 34 år, skulle vi ikke tage hjem, men tage imod overnatning på hotel.
Vi var lidt "heldige" vi kunne komme afsted næste morgen over Paris,mod mange andre der først kunne komme afsted onsdag og fredag. Vi fik udleveret taxibon'r og afsted til FIRST Vesterbro her skulle vores første feriedag altså ende. Med dejlig aftensmad og råhygge gik vi i seng - skulle tidligt afsted næste morgen.

Tirsdag den 12. januar
Efter en go lang søvn stod vi op og afsted til lufthavnen kl. 0.7.15 til endnu en gang ind- og sikkerhedstjek m.v. det var med stor spænding om vi nu kom afsted.
Vi lettede til tiden mod Paris med AIR FRANCE kl. 10.05, alt gik efter planen og landede 2 timer senere - her skulle vi ha 4 timer til at gå - ingen problemer - der skulle jo sikkerhedstjekkes - efter alle kunstens regler, der skulle også findes et tog til den terminal vi skulle afgå fra - 4 timer er ingen tid i De Gaulle Lufthavn.
Vi kom afsted mod Atlanta planmæssigt - 11 timer i luften venter forude - super flyvetur - film,strikketøj og snak, fik også sovet ind mellem diverse måltider. Ankom til Atlanta-skulle selv sørge for at bagagen kom med videre til San Diego - gennem endnu et sikkerhedstjek - fingeraftryk m.v. endelig sad vi i flyet - 5 timer senere stod vi i San Diego. Så nu skulle vi bare finde biludlejningen - ingen kendte noget til Holyday biludlejning - super kl. midnat i San Diego - vi tog en taxi til hotellet - KIMPTON - for næste morgen at få klarhed på bilen.
Onsdag den 13. januar
Frisk og udsovet - uden jetlag var vi klar til at finde biludlejningen - en kvik taxichauffør fandt via GPS frem til at i San Diego er udlejningen  = med ALAMO.
Her viste det sig at den bil, vi hjemmefra havde lejet - var for lille, så vi blev opgraderet ( mod ekstra betaling )til en super mercedes - sidste nye model 300 - den skulle jo fragte os rundt i sydcalifornien de næste 2 uger.
Vi havde frokostaftale med Mads & Anne - mødte dem på Mads's arbejde. Efter frokost blev det tid til at finde en sted at bo. Mads & Anne bor i Carlsbad og de havde udset sig et sted til os i Encinitas - et hyggeligt beach-motel " Moonlight " lige ud til Stillehavet, med havudsigt - meget mexikansk.
Vi fik travet en lang tur på stranden - set surfere, nød vinden og solen. Anne's lillesøster var på besøg og skulle rejse næste dag, så Mads kørte med os på en hyggelig Italiensk restaurant.
Torsdag den 14. januar
Nu gik turen nordpå til Los Angeles - Santa Barbara, hvor vi skulle tilbringe natten - det var fantastisk - turen op langs kysten var bare så smukt,vi blev enige med os selv om, at L A skulle ses fra sidelinien og nydes på tilbagevejen- så det var direkte til Santa Barbara - der var nok at holde styr på fly lettede og landede i L A det føltes som om de landede på vejen hen over os. 370 km. og vi var fremme ved Santa Barbara - vi havde udset os et sted at bo, for enden af hovedgaden, Motel SANDPIPER LODGE.
Tog på sightseeing - spiste lækkert aftensmad - kunne sidde ude kl. 8 om aftenen - herligt.
Efter et par timer rundt i byen gik det hjemad mod motellet - hyggede lidt med computer / iphon - skype og lidt rødvin.
Fredag den 15. januar
Vi havde indkøbt brød - ost og pølse tog det hele med på stranden efter, at vi havde tjekket ud - og tog os en rigtig go lang tur langs stranden og strandpromenaden. Nu skulle vi finde Mica's morfar's gravsted - han ligger begravet her i Santa Barbara. Planen med at besøge Santa Barbara var, at Mica har en kusine, hvor vi var inviteret til frokost/middag, men da vi var en dag forsinket blev det ikke muligt, men stedet ville vi opleve.
Så var det tid til at vende snuden tilbage mod Encinitas - ad den gamle highway one - det var en så smuk tur med ophold bl.a. på Malibu beach, hvor vi spiste frokost med udsigt over Stillehavet - derefter Santa Monica - der var ikke et øje tørt.
Kl. var blevet 16. - myldretid - L A måtte vente til vi kommer retur fra Las Vegas.
Videre over Long Beach til Carlsbad, hvor vi havde en adresse på OUTLET - butikker - shoppede lidt og videre til Encinitas. Der blev handlet lidt proviant hos "Henry" hjem til Moonlight, hvor vi skulle være til mandag morgen - nu skulle der slappes af oven på en super fantastisk tur.
Lørdag den 16. januar
Morgenmaden tog vi med på stranden - nød surfere - beachvolley og solen.
Kl. 11 havde vi en aftale med Mads & Anne - lørdagen skulle vi på tur med dem.
Det startede ikke så godt, der var ingen signal eller forbindelse til netværk eller gps'eren - vi var på den. Måtte afvente lyd fra Mads, idet vi hverken kunne ringe eller finde ud til ham uden gps - der gik 1 times tid, så var alt tilbage, og vi kom afsted - ud på spændende oplevelser op i bjergene og ud på prærien - vi var kommet til det wilde vesten - en rigtig gammel cowboy by JULIAN - med salooner - stores - babershop o.s.v.
Frokosten bestod af den største- og bedste burger jeg længe har fået. Senere besøgte vi de fleste butikker - drak kaffe og spiste appelpie - på cafe i bedste indvandrerstil - et meget spændende sted - hestevogne - motorcykler - biler nyt og gammelt blandet. Da JULIAN ligger meget højt i bjergene, ca 1 1/2 times kørsel med hårnålesving, var der ret koldt. Efter en fantastisk dag i denne herlige by gik turen tilbage til virkeligheden - til OCEANSIDE hvor vi skulle til koncert med country musik - her mødte vi familien som Mads & Anne bor sammen med og bl.a. et par af dem spillede og brødrene sang til - super aften på en overdækket tagterrasse med bål og servering af mexikansk øl.
Tilbage på Moonlight - meget trætte.
Søndag den 17. januar
OUTLET-DAG
I dag skulle der bare slappes,shoppes og hygges.
Solen skinnede de første par timer - lige længe nok til at morgenmaden kunne indtages på stranden. Vi tog til OUTLET i Carlsbad - det blev ikke til de store indkøb - det var begyndt at regne og blæse op - alt var bare pludselig både vådt og gråt.
Tog tilbage til Encinitas og ind til " Henry", vi skulle proviantere  til den store tur i morgen - ost,pølse,oliven,rødvin og brød. - nu skulle der råhygges - der er vist en sang der hedder IT NEVER RAINS IN SOUTH OF CALIFORNIA - det er ikke helt rigtig. Vi havde vist også godt af at slappe af inden turen til Las Vegas - så vi fandt en hyggelig Italiensk restaurant på hovedgaden i Encinitas.
mandag den 18. januar
Vi vågnede op til regnvejr.... vi skulle køre til Las Vegas - kl- var 09.00 bilen blev fyldt op med benzin vi skulle på en lang køretur ca. 600 km. bl. a. gennem Mojave ørkenen - vi var gennem bjergpas hvor det var så tåget.... møjvejr sigtbarheden var ca. 2 billængder, så det var i sneglefart - sådan blev det ved ca. 20 - 25 km. - indtil vi kom ned på den anden side af passet - så kørte det bare. Vi havde ikke mange biler på vejen - det var ret øde - godt at biludlejeren havde givet os en bil der låste alle døre automatisk når vi startede motoren.
 smukke omgivelser - spøjse træer og beplantninger.
kl. ca. 15.oo ankom vi til Las Vegas - waw var det storslående - fandt dette helt vilde - fantastiske hotel " The Venetian "- det var som at være i Venedig - kanaler - gondoler - guld overalt - værelset var en kejserinde værdigt. Indskrev os og gik på opdagelse i Las Vegas's spillehaller - slaraffenland for spilledjævle. Spiste og slendrede bare rundt og nød livet.
En spændende dag ventede os næste dag - så go nat kl. var næsten midnat -
Tirsdag den 19. januar
Vågnede dejlig udhvilet - spiste morgenmad og gjorde os klar til den store tur til
Grand Canyon.
Vi blev afhentet  af en sort Limosine, det er første gang jeg er " kravlet " ind i en sådan - man kravler rent faktisk ind - ankom til lufthavnen hvor 3 stk. helikoptere stod parate til at flyve 18 personer ialt ud over Grand Canyon - en times flyvetur ud ca. 45 min. på en platform derefter 1 time tilbage - mellem kløfter og bjertoppe - super-fantastisk oplevelse og en yderst sød og charmerende pilot. Han var samtidig vores tjener - under opholdet i Grand Cayon serverede han champagne og picnic.
Tilbage til flyvepladsen hvor limosinechaufføren ventede på at bringe os tilbage til The Venetian. Vi var ret meget oppe at køre - det havde været så stor en oplevelse. Nu skulle Las Vegas's natteliv undersøges - men ak og ve det er blevet et rigtig uvejr - så det blev inde - men hele "Venedig "er jo overdækket - så problemet var ikke så stort.
Det har været en super fantastisk dag.
Onsdag den 20. januar
Afgang fra Las Vegas .... kl. er 09.15 og vi har ca. 600 km. foran os - Har talt med Danmark, der oplyser at der er meldt uvejr over største delen af Californien, så nu gjaldt det bare om at komme tilbage til Encinitas inden det bryder ud.
Det HAVDE sneet i nattens løb - det så flot ud, men der var også varslet storm !!!

De første 50 km. var der kun sne langs vejkanten - men så kom vi ind i et gevaldigt storm/regnvejr - der var en billist der gjorde alt for at komme i kontakt med os - men som vi havde hørt/læst om hjemmefra skulle vi ikke stoppe - det viste sig, at vi havde problem med motorhjælmen - den var ikke lukket helt og vinden tog i den - hvad gør man midt i ørkenen ??? kørte forsigtig hen til et nødhjælpsspor - prøvede at lukke hjælmen - uden resultat. Vi sneglede os afsted til en afkørsel - ind til 2 huse og en lille tankstation - her fik vi hjælp til at åbne hjælmen og få den ordentlig lukket - det var en gåde hvorfor den pludselig var gået op.
Nu var uvejret rigtig kommet os i møde - vi glemte alt om Los Angeles, vi skulle bare hjem til Moonlight.
Godt trætte af den lange og regnfulde køretur blev der dømt hygge mens det lynede,tordnede og regnen piskede ned - bølgerne var tårnhøje.
torsdag den 21. januar
Vågnede op til regn og mere regn og storm s.... koldt, lokalbefolkningen er forundret over det vejr-der er faldet lige så meget regn de sidste dage som der falder på et helt år i Californien - hvorfor lige når vi er på ferie.
Nåh - men vi havde planlagt en tur til Mexico's grænse ca. 60 km. så afsted - vi blev mødt mange steder med mudderskred og MEGET vand på kørebanen - det blev kun til 1 km. fra grænsen - derefter til LAS AMERICANS OUTLET for at shoppe - det var stort.
Om aftenen stod den på ristaffel hos Mads og Anne - hyggeligt igen at mødes med det store bofællesskab de er en del af. Det var en af Anne's sidste dage i Californien - hun skulle 5 dage til New York inden turen gik videre til Danmark efter 6 måneder i Carlsbad - Mads tager hjem til Danmark i slutningen af februar - det har været hyggeligt at se hvordan de har boet i det halve år.
fredag den 22. januar
Det var blevet pakkedag og udtjekning fra Moonlight - der havde været vores base i flere dage. Det var stadig et l....vejr. Kørte til DSW storcenter kun med sko og tasker - anbefalet af Mads - et eldorado for sko- og taskeelskere.
Vi skulle også finde et sted at bo i San Diego - helst ikke så langt fra biludlejningen og lufthavnen - det blev i det hyggelige GASLAMPE område - super sted COMFORT INN - tjekkede ind og gik på opdagelse - Gik en lang tur til havneområdet - spiste fish and chips på en restaurant, der lå på pæle i havnen - der kommer stadig byger.
Der er rigtige mange fattige og hjemløse i San Diego - og meget Mexicansk.
Undersøgte om mulighed for whal-safari - desvære aflyst pga af storm og regn - muligvis i morgen lørdag.
Det var efterhånden blevet mørkt - butikkerne har åbent til kl. 21 så vi rundede lige dagen af med endnu et stormagasin - købte en box "CELTIC FAVORITES" glad musik.
Lørdag den 23. januar
Hvad så - det har regnet og stormet hele natten
Kl. er 10.00 - solen skinner, ikke fra en helt skyfri himmel - men det er flere dage siden vi sidst så den - så juhu whale-safari !!!! Vi kørte til havnen, men ak nej bølgerne var for høje så aflyst igen.
Så på CNN at JULIAN - bjergbyen vi besøgte for en uge siden var ramt af snestorm - Det havde nu været dejligt med en solskinsdag inden vi skulle hjem til det kolde Danmark.
Vi valgte at bruge den sidste feriedag,  i San Diego ZOO - solen var blevet mere stabil så det blev en herlig dag blandt koalabjørne - flamingo'r - papegøjer - andet godtfolk og herlige dyr.
 Efter 3 - 4 timer tog vi tilbage til byen - spiste frokost på havnepromenaden og fik afleveret bilen - tog en taxi til hotellet -  pakkede - og gjorde klar til den sidste aften i San Diego - Sikke et leben - fandt et hyggeligt sted - igen en Italiensk restaurant, et sted vi var blevet anbefalet på hotellet - det var super vi valgte at stå i kø 1/2 time for at få et bord -det var en oplevelse.
Da det var første gang vi besøgte stedet "BUCA" fik vi en rundvisning i køkkenet hilste på alle kokkene - spiste skøn 4 årstider-pasta med æble/tranebær-salat.

SAN DIEGO NEVER SLEEP - der var gang i gaden.

Søndag den 24. januar
PU HA - tidligt op kl. 04.00 afgang til lufthavnen kl. 05.15
taxichaufførens første tur - havde ingen byttepenge bortset fra en krøllet 20 dollar seddel - mon den var ægte, kom af med den i lufthavnen da vi købte morgenmad, det blev en lidt dyr taxitur.
Vi kom ca. 25 min. for sent fra San Diego men vi havde masse af tid i Atlanta - troede vi. Fint flyvevejr de første 2 timer - så brød uvejret ud igen, der blev meldt tordenstorm over Atlanta - vi måtte kredse 1 times tid og Huntsville og vente på landingstilladelse i Atlanta - Lufthavnen var lukket så vi gik ned i Huntsville - 5 timer i flyet på landingsbanen - der blev lukket op i Atlanta og det sidste af turen gik med meget turbulens.
Vores fly mod Danmark var lettet en time før - så der stod vi.
Vi fik os booket ind på et fly samme aften men skulle igen over Paris - men pyt - vi havde 3 kvarter til at finde gaten - skulle først med intern tog til en anden terminal. SIKKE en dag.
Vi sad nu i flyet og havde 9 - 10 timer's flyvning i meget uroligt vejr - og vi var sultne. Der gik 2 timer inden det blev så roligt, at madvognen kunne køres frem - dejlig kylling med kartoffelmos og grøntsager - rødvin.
flyet var ikke fyldt op så vi kunne brede os og ligge ned - fik sovet lidt.
Landede i Paris - derfra København - dejligt at være hjemme igen
Ankomst  København kl. 15.30 dansk tid - havde været på farten i 28 timer - bagagen ??? den stod stadig i Atlanta - hvordan skulle den da også kunne nå at følge med i den fart vi havde haft på ???